Geniální marketing pudinkového krále

Geniální marketing pudinkového krále

Mysleli jste si, že časopisy plné reklamy jsou záležitostí moderní doby? Že naši předkové neznali žádné PR články, advertorialy, ani celostránkovou inzerci? Že do svých schránek dostávali jen čisté čtivo neposkvrněné marketinkovým balastem? Mysleli jste si, že reklama byla v minulosti ojedinělou záležitostí a nikoho ani trochu neobtěžovala? Já jsem si to myslela.

Ach, jak naivní to názor!

Ukázalo se, že generace našich praprarodičů ve skutečnosti byla pořádně vykutálená. Možná nepoužívala, ba dokonce ani neznala výše zmíněné pojmy z oblasti PR, ale to ještě neznamená, že jí reklamní triky byly naprosto cizí. Ba naopak – prvorepublikoví podnikatelé si byli více než dobře vědomi toho, že podcenit oblast PR se nevyplácí. A protože neměli k dispozici Facebook, Youtube ani Google, veškerou svou kreativitu směřovali do tištěné reklamy. Copywriterské snahy z marketingové prehistorie sice dnes mnohdy působí úsměvným dojmem, rozhodně však ponoukají k zamyšlení nad tím, zda by některé z nápadů nešly oživit. Vyznačují se totiž pozoruhodnou originalitou.

Rafinovaný pan Oetker

Jedním z nejvýraznějších inzerentů byl jakýsi doktor August Oetker. Že je vám to jméno povědomé? Ano, je to onen slavný vynálezce kypřícího prášku. Svou továrnu na výrobu potravinových přísad založil v roce 1891 (v českých zemích jeho „Továrna poživatin Brno“ fungovala od roku 1923) a už tehdy dokázal zřejmě jakýmsi šestým smyslem vytušit potenciál inzerování v ženských časopisech.

Podívejte se na současné logo firmy Dr. Oetker. Vidíte tu bílou siluetu ženské hlavy na červeném pozadí? Je to symbol „moudré hlavy“ – legendárního produktu, který byl součástí portfolia Dr. Oetkera od samých počátků jeho podnikání. Továrník se proslavil sloganem, že „Moudrá hlava používá pouze přípravky Dr.Oetker“ a v roce 1900 si nechal patentovat logo, které v různých obměnách používá dodnes.

U doktora Oetkera pochopili, co na hospodyňky funguje nejlépe: malé děti a krásné, chytré a úspěšné ženy. A tak vesele plnili stránky časopisu Šťastný domov a dalších „ženských periodik“.  Možná, že našim prababičkám všudypřítomné logo s Moudrou hlavou už pěkně lezlo krkem, nepochybně však právě to byl jeden z klíčů, proč firma slavného podnikatele úspěšně přetnula celé staletí a dnes působí v bezmála čtyřech desítkách zemí.

Právě časopis Šťastný domov je ideální ukázkou toho, jak si i bez sociálních sítí a internetu dokázali poradit předchůdci dnešních marketérů. Od jeho posledního vydání uplynulo už bezmála sto let, a přesto (nebo právě proto?) je dnes hotovým pokladem.

Na pár ukázek z Oetkerova marketingu, tak, jak vycházely ve Šťastném domově v roce 1924, by byla škoda se nepodívat.

Příjemnou zábavu!

Zdroj: Šťastný domov, ročník XX

Výrobek s názvem Moudrá hlava už dnes sice neseženeme, ale když se znovu podíváte na fotografii zobrazující současnou reklamní kampaň společnosti, všimněte si, že tam – byť oděna do moderního hávu – vlastně pořád je.
Zdroj:  Národní galerie reklamy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *